Intel® Desktop Boards
Peer-to-peer support only
11436 Discussions

BIOS DB75EN ACIMA DE 046

MarcioReis
Novice
553 Views

Estou com uma placa DB75EN que está com problema nos slots de memoria.

Estou com problemas em uma placa da intel em relacao aos slots de memoria. Os 4 juntos sendo o 0b. Esta lendo apenas memoria de 2gb com erros e 4 gb nao e reconhecido. Quando no 0b e 1b juntos, o 0a nem o 0b sao reconhecidos pela bios. Fiz a atualizacao para a bios mais recente que achei na web, mesmo assim o problema continua. Tambem fiz downgrade da bios e nada do slot funcionar. Ja testei outro processador, um pentium g2130 e nada. O fixo da maquina e um i5 3330 ambos socket 1155. Gostaria de um suporte perante este problema, ja que no site nao encontro mais nada por ser um produto descontinuado. Ou um numero de telefone que possa falar. Um arquivo de bios resolva esse problema e um suporte seja aqui ou via telefone. Muito obrigado abracos. A placa e uma DB75EN

O que eu frizo, é que são quatro slots. o 0B quando todos os outros com memoria, a Bios só le pente de 2gb, e mesmo assim trazendo erros a todos os outros pentes. e 4GB não é reconhecido pela bios. em outras configurações que tentei, apenas o 1B e o 0B listaram como memorias funcionais na bios, enquanto a 0A não e no 1A não tinha memoria. Não é processador, frizo isto também pois testei com outro, como mencionei acima, e o problema persiste. A placa ja se encontra com a Bios mais recente que encontrei na web, a 046.

Labels (1)
0 Kudos
4 Replies
n_scott_pearson
Super User Retired Employee
523 Views

If you have tried multiple processors, then you have eliminated the memory controllers in the processors as being the culprit. Swapping around the memory sticks as you have has further eliminated them as the possible cause. This leaves the memory connectors and the memory bus implementation on the motherboard as being the issue. Either physical damage has occurred or component(s) on the motherboard have failed. Regardless, all you can do at this point is use it as it is (in obvious degraded state) or replace the motherboard.

Sorry,

...S

MarcioReis
Novice
521 Views

Obrigado pela resposta sr Pearson, mas considerando que a bios me mostra o pente de 2GB no slot, e nisto causa erros em todos os outros usando o MEMTEST86, e o de 4Gb a bios não reconhecer, não seria um problema de firmware da placa ? Firmware ou Bios, eu cheguei a procurar o firmware da placa, achei, mas não sei se atualizei ou se regredi. so sei que a bios esta na versão mais recente, a 046 e não encontro mais recente na tentativa de recuperar a placa. Atualmente tenho 12GB na maquina.

n_scott_pearson
Super User Retired Employee
512 Views

Well, I doubt it will make a difference, but you are free to try. I have attached a ZIP file containing last BIOS release. You need to install using the BIOS Recovery process.

To help you better, here are my step-by-step instructions for BIOS Recovery:

1. NOTE: Read these instructions completely before starting. Follow all instructions EXACTLY.
  2. On some other Windows-based PC, download the .BIO file that I attached.
  3. Insert a 32GB or smaller (the smaller the better) USB 2.0 flash drive into the PC. Do not use USB 3.0 flash drives (most are not compatible). It is also best if you use a flash drive that has an access LED that you can watch.
  4. Format this USB flash drive using the Windows Format applet. Select to install the FAT32 file system (NOT vFAT, NOT exFAT; FAT32 only). You must also specify that the Quick Format option be Disabled (unchecked).
  5. NOTE: If FAT32 is not offered as a choice by the Format applet, your flash drive is too big; use another.
  6. Copy the .BIO file into the root folder of this USB flash drive. This should be the only .BIO file in the root folder of the USB flash drive.
  7. Properly eject the USB flash drive. Do not just yank it out. Do this from File Explorer or using the Safely Remove Hardware and Eject Media System Tray applet.
  8. Power off the Desktop Board system.
  9. Remove the yellow BIOS Configuration jumper from the board. It will be the only yellow jumper; the rest will usually be black.
  10. NOTE: Remember the pins that this jumper was plugged onto; you will need this information later.
  11. Plug the USB flash drive into one of the black USB 2.0 ports on the back panel of the board. Do not use blue or yellow USB 3.0 port. Do not use any front panel USB ports.
  12. Power on the system.
  13. The BIOS Recovery process should start automatically. You should see a progress report on your main monitor.
  14. NOTE: If you do not see a progress report displayed on a monitor, do not power off the system for at least 15 minutes. While it is rare, it is possible for the process to proceed without an onscreen display; you must give it ample time to complete, just in case.
  15. When the BIOS Recovery process is complete, you will be asked to power off and unplug the system. Do so.
  16. Restore the yellow BIOS Configuration jumper to the pins it was on previously. This should be across pins 1 and 2 of this (three pin) header.
  17. Remove the USB flash drive from the back panel of the board.
  18. Reconnect A/C power and power on the board.
  19. Immediately begin pressing the F2 key, over and over (approx. once per second) until you see the BIOS Setup (or Visual BIOS) screen displayed.
  20. Verify, using the BIOS version string, that the BIOS installed properly. Stop if it isn't.
  21. Press the F9 key (followed by the Y key) to reset of the BIOS configuration.
  22. Press the F10 key (followed by the Y key) to save the BIOS Configuration and exit BIOS Setup.
  23. Once screen is cleared (goes black), begin pressing the F2 key, over and over, until you see the BIOS Setup screen displayed.
  24. Make any changes to the BIOS configuration that you desire (for example, disabling NUMLOCK) or that you require (for example, setting Boot Order, enabling UEFI, etc.).
  25. Press the F10 key (followed by the Y key) to save the BIOS Configuration and exit BIOS Setup.
  26. Test.

Here are some additional thoughts:

• If BIOS Recovery will not start, try using a different USB port. You can try the USB 3.0 ports as well.
  • If switching USB ports didn't work, try using a different USB flash drive.
  • As always, best to use USB flash drive that has an access LED so you can visually see if it is accessed.
  • If you are seeing USB flash drive being accessed but BIOS Recovery does not start, a common cause is compatibility with the memory present. The BIOS Recovery engine, as it is with USB 3.0 flash drives, can be very picky with regards to memory compatibility. Try removing all but one DIMM/SODIMM.
  • For more information on the BIOS Recovery process, consult Intel Desktop Boards Recovery BIOS Update Instructions.

Hope this helps,

...S

MarcioReis
Novice
484 Views

Bom sr Pearson, foi feito nesta manhã todo o procedimento indicado. Apareceu no monitor todo o processo de recovery.  Todos os ajustes de bios que eu modifiquei pra uso ainda estavam la, mesmo assim o pente de memoria não foi reconhecido pela Bios. Eu entendi até uma tentativa de não iniciar duas vezes após o pente ser instalado e apresentar um boot mal sucedido. Bem, a maquina é de uso proprio, não sei como ela se comportaria com pentes de 8GB mas acredito que no meu caso, uso comum, 12Gb da conta do recado com um bom processador I5 3330, que éo que possuo.  Se houver outras formas de tentativas de fazer com que eu consiga por os 4 pentes de memoria nos 4 slots eu agradeceria e muito, mas dentro do olhar técnico vejo que, pelo menos pra mim, não há mais o que ser feito. A placa está com problemas, tanto que, quando a Bios entra em reinicio de sistema, seja pelo proprio windows ou mesmo depois de salvar configurações, ela não o faz, simplesmente desliga, desarma. 

E continuando, agradeço muito a ajuda e a equipe da Intel.

Reply