Community
cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Highlighted
Beginner
2,026 Views

ventole intel NUC NUC5PPYH

ciao a tutti,

non riesco a capire perchè dopo un riavvio pianificato di windows le ventole del nuc corrono alla massima velocità, per ripristinare il problema devo procedere allo spegnimento del nuc

saluti

0 Kudos
19 Replies
Highlighted
Community Manager
24 Views

Hello, madrak73. Thank you very much for contacting the Intel Communities Team. I will be more than happy to assist you.

In order for me to assist you better, please provide me with the .txt file that the http://https://downloadcenter.intel.com/download/25293/Intel-System-Support-Utility-for-Windows- System Support Utility will generate. To attach a file, you must click the "Attach" option on the bottom right-hand corner of the response box.

Additionally, have you tried restoring the BIOS settings back to default? You can achieve this by pressing F2 while the NUC is booting then, on the Intel® Visual BIOS press F9 and F10 to save the changes.

Antony S.
0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

Grazie per la risposta....

la cosa strana è che adesso non lo fà più.... ma non ho toccato nulla...

allego file

0 Kudos
Highlighted
Community Manager
24 Views

Thank you very much for the information provided, madrak73.

It is really good to hear that the issue is not happening anymore.

I will continue monitoring your thread, please keep us updated if the issue persists.

Antony S.
0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

ieri è tornato a capitare, ho fatto un nuovo log

provo a fare un aggiornamento del bios??

0 Kudos
Highlighted
Community Manager
24 Views

Thank you very much for your input, madrak73.

First, please set the BIOS setting back to default as mentioned in my first post. If this does not help, please update your BIOS. Click https://downloadmirror.intel.com/27929/eng/PY0073.bio here to download the latest BIOS version (0073) and, to complete the installation of it, please follow these steps: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005850/mini-pcs.html https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005850/mini-pcs.html

Antony S.
0 Kudos
Highlighted
Community Manager
24 Views

Hello, madrak73.

I would like to double check if you were able to perform the troubleshooting steps that I attached to the post above and the results.

Antony S.
0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

nonostante il ripristino e l'aggiornamento del bios, purtroppo dopo alcuni giorni il problema si è ripresentato...

proprio stamattina il nuc, dopo il riavvio pianificato, presentava lo stesso difetto, ventole che girano alla massima velocità...

può essere un problema di windows 10??

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

Ciao, ho posto una domanda simile alla tua per il mio NUC5CPYH, alcune volte dopo il riavvio la ventola girava a 6308.00 rpm ( praticamente un elicottero :-) ) , una velocità elevata per una temperatura interna della cpu di 42°C, come ho documentato tramite foto del bios Intel nel mio post . Io ho risolto impostando nelle opzioni della ventola nel bios l'ozione "Quiet" al posto di "Balanced" ed al riavvio non ha più dato il problema della ventola, visto i problemi simili non so se è dovuto a un bug del Bios .

Un saluto Vincenzo.

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

scusa il ritardo ma ero in ferie e non mi sono collegato ad internet per 3 settimane...

ti ringrazio per il suggerimento, proverò la tua soluzione e ti aggiorno

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

usando l'opzione QUIET nel bios e dopo una settimana di test il problema sembra sparito

0 Kudos
Highlighted
Super User Retired Employee
24 Views

I am willing to bet that, if you change the option back to Balanced, it will work just as well. I suspect that the problem is the BIOS' handoff of the configuration to the Super I/O (SIO) component responsible for fan speed control implementation. Making any change in the configuration will cause a fresh handoff and alleviate the issue (at least temporarily).

An interesting side note in this situation is the fact that the processor used in this design does not support the PECI bus and thus the SIO component has no way of obtaining processor temperature readings. As a result, it is making its fan speed control decisions based upon the temperature of the Voltage Regulation components, which has only an indirect correlation with processor temperature.

...S

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

per ora ho deciso di tenerlo così, in modalità quiet

le temperature non sono diverse da quelle precedenti, ho diversi log fatti con coretemp che lo dimostrano...

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

ieri pomeriggio dopo un riavvio in seguito ad un aggiornamento di windows10 la ventola girava alla massima velocità....

spento e riacceso le velocità sono tornate normali...

a questo punto non sò più cosa fare...

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

invece adesso la situazione si è normalizzata...

sempre in modalità QUIET, al riavvio pianificato non ha fatto più lo scherzo delle ventole al massimo....

mi viene da pensare ad un bug di windows 10, che al riavvio pianificato o dopo aggiornamento interferisce con il BIOS

0 Kudos
Highlighted
24 Views

Ah, this is a different issue than what I thought previously ...

This phenomena has been reported against multiple NUC models and appears to be even more prevalent when the O / S is Linux. I am inclined to think about the ACPI table.

What BIOS version are you running? If there are newer BIOS version (s) available, could you please install the latest version

...S

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

Grazie per la tua assistenza...

ho già provveduto all'aggiornamento del bios, ho la versione https://downloadcenter.intel.com/it/download/28025/Aggiornamento-del-BIOS-pybswcel-86A-?product=8774... PY0074

come ultima cosa potrei provare a fare un ripristino del bios???

0 Kudos
Highlighted
24 Views

Installing (or reinstalling) the latest BIOS via the BIOS Recovery method can ensure that any possible side-effects of previous BIOS releases are eliminated and that installation issues (or failures) are overcome (especially with respect to secondary firmware (for the Management Engine and other microcontrollers included in the design) present in the .BIO capsule files).

While I always recommend this method, I do not think that, in this case, it will do any good. Still, it is worth a try - and you won't hurting anything by doing so. If you do this, remember to reset the BIOS Configuration to defaults as part of this process. I also recommend changing the configuration settings as little as possible (i.e. only as necessary for booting per your hardware configuration).

Hope this helps,

...S

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

grazie mille per il tuo supporto..

prossimi giorni provvederò ad un ripristino del bios

0 Kudos
Highlighted
Beginner
24 Views

ho ripristinato il bios e sembrava funzionare tutto correttamente

ho avuto problemi con una pendrive usb3 che non veniva riconosciuta, il SO win10_64 ha cercato il driver e mi ha chiesto poi di riavviare...

al riavvio le ventole giravano al massimo...

riavviato il nuc tutto è tornato alla normalità.... (tranne la pendrive usb3 non riconosciuta)

0 Kudos