Processors
Intel® Processors, Tools, and Utilities
14526 Discussions

I9 10900 question sur la ram

Himoura
Beginner
631 Views

Bonjour

J'ai un processeur i9 10900 et 2 x Ram à 16GB DDR4 3000Mhz.

Le problème c'est que quand j'ai activer le XMP dans le bios pour pouvoir profiter des mes rams avec  une vitesse à 3000 Mhz  j'ai commencé à avoir des soucis  au démarrage c'est à dire que le pc refuse de démarrer Windows. 

mais quand je travaille avec une vitesse à 2400 mhz le pc marche bien sans aucun problème 

est ce que c'est normal ??

et est ce que une vitesse ram à 2400 mhz est suffisante pour le gaming ?? 

Merci d'avance pour vos réponses  

 

0 Kudos
3 Replies
n_scott_pearson
Super User
625 Views

Yes, this happens regularly. The processor-motherboard-DIMM combination simply cannot sustain the 3000MHz bus speed. Operating at the (non-XMP) 2400MHz speed is just fine and should be ok for gaming.

...S

Himoura
Beginner
588 Views

Merci pour votre réponse  

j'ai trouvé une méthode pour fixer ma vitesse ram à exactement  2933 MHz via le bios sachant que la valeur max de vitesse de mon processeur i9 10900 est de 2933 MHz 

utiliser la valeur max de vitesse exacte de ma RAM sans dépasser 2933 MHz est une bonne ou mauvaise chose pour mon processeur ?? ou bien dois je fixer la vitesse à une valeur inférieure à 2933 MHz ?

    

0 Kudos
DeividA_Intel
Employee
535 Views

Hello Himoura,  

  


Thank you for posting on the Intel® communities. 



I would like to let you know that running the RAM above the supported frequency (2933MHz) can damage the processor since this affects the memory controller hub with is part of the CPU. However, if the RAM is running at 2933MHz or less your CPU will be fine or at least it will not be affected by the RAm overclocking.


Usually, the motherboard manufacturers use Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) to chance the RAM profiles(speeds). Just make sure that you are using the right profile for your CPU and get in contact with the motherboard manufacturer for more information and instructions.



For more information about Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP):

- https://www.intel.com/content/www/us/en/gaming/extreme-memory-profile-xmp.html





Regards,    


Deivid A. 

Intel Customer Support Technician 


0 Kudos
Reply